Sunday, December 20, 2009

Dewasalah dalam Rahmat dan Kasih Ilahi_


Mata yang mengantuk terus segar.

Terkejut.

“Mikhail selamat dilahirkan jam 12.59 tgh hari tadi...alhamdulillah, semua selamat.” SMS itu saya terima dari ibu.

“Kenapa?” Ain turut sama merasa kepelikan melihat wajah yang tadi macam tak pernah tidur setahun tiba2 bertukar macam nampak keledek bakar.

Handphone berpindah tangan, dengan harapan Ain dapat melerai dan menjelaskan.

“Sape Mikhail?”soalan yang tak sepatutnya saya tanya kepada sahabat yang baru tiga bulan saya kenal. Tapi sungguh,mmg nama tu belum pernah singgah ke tympanic membrane ni...

“Owh...Mikhail ni baru lahir la...mmg la tak pernah jumpa” , Ain cuba membantu, mengembalikan ingatan yang pada mulanya disangkakan hilang!


BUATMU DOA DAN HARAPAN_

(Alif Mikhail bin Mohd Khairul)


Dialah yang membentuk kamu di dalam rahim menurut yang Dia kehendaki. Tidak ada tuhan selain Dia. Yang Maha Perkasa Maha Bijaksana”
(Ali Imran : 6)

Setelah 9 bulan menanti, maksu saya selamat melahirkan anak keduanya, Alif Mikhail bin Mohd Khairul yang bakal menjadi kuntuman bahagia di halaman bait muslim paksu dan maksu selain anak sulung mereka, Adam Mustaqim. Nampaknya Adam Mustaqim dah berdua..maka lupalah dia pada saya...
Saya di kejauhan turut menumpang gembira, dengan kelahiran seorang demi seorang adik sepupu baru, yang setiap tahun bertambah satu. (tahun depan turn sape plak ye?)


Selamat datang Alif Mikhail, ke dalam keluarga kami...ahlan wa sahlan ila ad-dunia...

Semoga Mikhail akan menjadi permata hati buat paksu dan maksu dan yang paling penting permata buat agama yang dahagakan syabab berjiwa mujahid. Tingginya harapan kami agar Mikhail akan menjadi salah seorang daripada mereka. Semoga perjalanan hidup Mikhail di dunia ini akan sentiasa disulami redha-Nya dan semoga kehidupan akan datang akan lebih-lebih lagi cemerlang.

Dan semoga paksu dan maksu akan mendidik dan mengasuh Adam Mustaqim dan Alif Mikhail sebaik mungkin dalam mengenal Allah dan rasul-Nya. Dan semoga kalian akan menyemai dan menyubur iman buat kedua-dua permata hati tu sebaiknya. Dari jauh saya titipkan doa agar Adam Mustaqim dan Alif Mikhail membesar dalam kesejahteraan iman dan amal, menjadi momentum pembangun Islam, bukan inertia menolak perubahan.

Tahniah juga buat pakteh yang baru dianugerahkan cahaya mata yang ketika, Raziq Farhan. Agak terkilan sebab saya terlupa akan kehadiran Raziq Farhan masa balik bercuti dua bulan lepas. Tercengang melihat seorang bayi lelaki yang dah meniarap, sebab rasanya Raziq Farhan yang saya lihat dalam e-mail masih merah sebab baru beberapa jam dilahirkan. Tapi rupanya itu empat bulan yang lalu....


Sempat pulak tanya “Ni anak sape,nenek?”


Pak teh yang dari jauh memerhati macam tak puas hati terus menjawab.


“Cuba tanya dia...awak anak sape?”, macam marah pun ade jugak bunyinya...huhu...



(macam ni la muka dia pandang saya...mesti dia pelik dari mana datangnya saya ni, tak pernah tengok pun sebelum ni)


Apa pun, didoakan semoga kalian akan membesar dengan kesihatan yang baik di samping kekuatan iman dan keteguhan akidah dalam menghadapi dunia akan datang yang pastinya mencabar!


“mewangi kuntuman bahagia
di halaman ayah serta bonda
menatang selaut cahaya melerai resah dan gundah di jiwa
segunung impian dicipta selangit harapan didamba
dibelai dimanja mesra kaulah racun kau penawar
senyuman dan tangisanmu pengubat duka dan lara
engkau umpama sebutir permata
dipelukan kasih yang bersinar bercahaya
hiasi rumah tangga
engkau harapan seisi keluarga
panjatkan doa dan air mata yang pasrah kepada yang Esa
kepadamu tercurah kasih sayang dan pengorbanan
agar terus gemilang
dididik diasuh tiap masa diajarkan ilmu yang berguna
mengenal Allah dan Rasul
menyemai menyubur iman di dada
dilayur segala kekerasan dilentur dengan kelembutan
dititip seuntai madah
hidupmu mula dan berakhir
menyusun fitrah dan sunnah
menoktah di penghujungnya
tiada yang lebih membahagiakan
melihat dirimu kian membesar dewasa di dalam sejahtera
usah terpesona pujukan dunia
yang hanya menyilau pandangan memukau dengan keindahannya
nasihat ayah bonda
agar engkau lebih bersedia untuk menghadapinya

bersemi kelopak kasih sayang
di persada cinta yang sejati
titisan susu ibunda menyegarkan menghapuskan dahaga
renjisan keringat dari ayahanda menyubur pohon kehidupan
tua yang sebidang tabah
buatmu doa dan harapan
jadilah insan yang mulia pembela di hari tua
waktu bisa merubah segalanya
dewasalah dalam rahmat dah kasih Ilahi redahi pancaroba
andai langkahmu tersasar ke simpangan
pulanglah ke laman ayah bonda
kembali menghuni di tamannya
bersamalah semula menghirup embunan kasih sayang
sedingin air mata bonda
Engkaulah permata ayah bonda”


2 comments:

senikehidupan said...

tympanic membrane, hehe.

single piece layer in the ear canal. In other words, ear drum (betul ke?)

cahayasakinah said...

subhanallah!
yup! tepat.
inilah medic...banyak istilah untuk stu maksud dan bnda yang sama.
sbb tu kadang orang tak suka cakap dgn kami budak medic sbb istilah yang pelik...tapi sebanarnya apa yang kami cakap adalah perbualan yang biasa.
sdg belajar meraikan... ;)